Język angielski przewiduje konkretną konwencję pisania listów formalnych. Przede wszystkim musimy pamiętać, by nie wykorzystywać w nich słów potocznych. Niedopuszczalne są również formy ściągnięte (dlatego zamiast I’m należy napisać I am), a także wyrażanie emocji.
Na co jeszcze zwrócić uwagę, pisząc list formalny po angielsku? Odpowiadają nauczyciele szkoły angielskiego w Krakowie
Język powinien być uprzejmy! Trzeba pamiętać o używaniu zwrotów grzecznościowych, zwłaszcza podczas zadawania pytań. Trudno wyobrazić sobie list formalny bez utartych zwrotów.
- Taka formuła zawsze musi się zaczynać przywitaniem (np. Dear Sir, Dear Madam lub Dear Sir/Madam, gdy nie znamy płci adresata).
- Również zakończenie listu wiąże się z konkretnym zwrotem grzecznościowym (np. informacją o oczekiwaniu na odpowiedź – I am looking forward to hearing from you).
- Najczęściej żegnamy się słowami Yours faithfully (tylko w przypadku, gdy nie znamy imienia naszego adresata) lub Yours sincerely (wyłącznie wtedy, gdy znamy imię lub nazwisko adresata).
- Pomiędzy przywitaniem a pożegnaniem mamy już większe pole do popisu. Wyjaśniając powód pisania listu, pamiętajmy jednak, by zbytnio się nie rozwodzić, lecz pisać konkretnie i na temat. Również i w tej części możemy użyć utartych zwrotów (np. With reference to – nawiązując do — I am sorry to inform you that – z przykrością informuję, że…, I would like to ask if – chciałbym zapytać, czy…).
Co umieścić w rozwinięciu listu po angielsku?
W rozwinięciu możemy podać więcej szczegółów na temat sprawy, z jaką kierujemy się do danej osoby. Listy formalne tworzy się zazwyczaj w celu zaanonsowania dobrych lub złych wiadomości, a także zwrócenia się z prośbą lub pytaniem. Do dyspozycji mamy wiele utartych zwrotów, które jak najbardziej poleca się stosować, takich jak:
- „I am pleased to announce that…”,
- „I am afraid that…”
- „Could you please…?”.
Należy pamiętać o unikaniu wszelkich zwrotów i określeń pochodzących z mowy potocznej, w tym kolokwializmów oraz czasowników frazowych (phrasal verbs). Rozwinięcie powinno być najbardziej obszerną częścią wypowiedzi, należy jednak zawsze pisać treściwie i na temat.
Jak zakończyć list formalny?
Przysłowiową „kropką nad i” jest zakończenie, w którym należy zwięźle podsumować główną myśl i cel stworzenia listu. Warto przedstawić nasze oczekiwania dotyczące tego, jaką decyzję powinna podjąć druga osoba. To także miejsce na wyrażenie własnej opinii. W zakończeniu należy koniecznie umieścić zwrot pożegnalny oraz podziękować odbiorcy za czas poświęcony na zapoznanie się z treścią listu. Na samym dole trzeba umieścić swój podpis.
Kiedy pisze się list formalny po angielsku?
Listy formalne sporządza się z różnych okazji. Może to być na przykład odpowiedź na ogłoszenie o pracę, przedstawienie oferty klientowi, zgłoszenie reklamacji lub zwrócenie się z prośbą do danego urzędu. Znajomość tego typu wypowiedzi pisemnej jest zatem niezbędna do sprawnego załatwiania różnego rodzaju spraw – niezależnie od tego, czy mieszkamy w anglojęzycznym kraju, czy też porozumiewamy się z osobami posługującymi się językiem angielskim. Umiejętność pisania listów formalnych to jedno z wymagań stawianych w celu osiągnięcia sprawności językowej na poziomie B1/B2.
Jak nauczyć się pisania listów formalnych?
Najlepszym sposobem na przyswojenie danej formy pisemnej jest jak najczęstsza praktyka. Warto również pamiętać o tym, że wypowiedzi pisemne powinny być sprawdzane przez nauczyciela, który skoryguje ewentualne błędy i podpowie, jakie zwroty powinny być stosowane. Ćwiczenie umiejętności pisemnych to jeden z istotnych elementów każdego kursu językowego. Naukę w tym zakresie oferujemy również w naszej szkole językowej w Krakowie.